Un ambicios proiect de infrastructură, menit să faciliteze conexiunile de transport cu Ucraina, a fost relatat de cotidianul francez Le Monde vineri.
Conform Le Monde, acest proiect are termene fixe și o importanță semnificativă: sprijinirea comerțului cu vecinii și posibilitatea unor transporturi militare către Kiev.
„Pe vasta câmpie dunăreană, situată la aproximativ 60 de kilometri nord de capitala București, utilajele de construcții sunt active în aplanarea unei secțiuni de drum”, menționează jurnaliștii de la Le Monde.
Constructorii sunt presați să încheie lucrările prompt: o porțiune de 21 km de autostradă, inclusiv două intersecții, trebuie să fie finalizată în doi ani – o viteză considerată rapidă pentru standardele românești.
Autostrada A7, descrisă de Le Monde ca o inițiativă pe care România o dorea de decenii, reprezintă un coridor de aproape 500 de kilometri care va lega Bucureștiul de frontiera cu Ucraina.
„Principalul beneficiar al acestui proiect de infrastructură va fi România, prin conectarea zonelor defavorizate din țară”, explică Guido Retter, directorul companiei Retter, implicată în construcția primei secțiuni a autostrăzii.
Cu toate acestea, media ucraineană a interpretat rapid acest proiect ca pe un semn al sprijinului acordat de România Ucrainei.
De menționat este că proiectul Autostrăzii A7, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a fost demarat înainte de izbucnirea conflictului din Ucraina.
În contextul actual, se observă o avansare neobișnuit de rapidă a proiectului într-o țară cunoscută pentru întârzierile sale în finalizarea proiectelor de infrastructură de mare anvergură, remarcă jurnaliștii de la Le Monde, citându-l pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Din momentul izbucnirii conflictului, „am accelarat eforturile și ne-am concentrat mai intens asupra acestui obiectiv”, declară Grindeanu, angajându-se să finalizeze A7 până în 2026.
Conform afirmațiilor lui Guido Retter, lucrările la porțiunea sa din A7 vor fi complet finalizate până la data de 3 octombrie 2024.
Principalul obiectiv: intensificarea comercului cu Ucraina și facilitarea transportului de armament
Finalizarea „flancului estic” al NATO, cunoscut ca Autostrada Moldovei, ar ușura transportul cerealelor ucrainene către portul Constanța de la Marea Neagră și ar putea îmbunătăți logistica transportului de armament greu în Ucraina.
Ben Hodges, fost comandant al forțelor americane din Europa, a criticat în august 2023 starea infrastructurii românești, subliniind că aceasta ar putea îngreuna o mobilizare rapidă a trupelor NATO în caz de agresiune rusă.
În prezent, călătoria de la București la Siret, aproape de granița ucraineană, durează aproximativ șapte ore pe un drum în stare proastă.
„Relațiile cu Ucraina erau minime înainte de conflict, dar acum vedem o creștere a cooperării”, declară Grindeanu, prezentând amploarea proiectelor în desfășurare pe o hartă mare de pe biroul său.
Conform analizei efectuate de Le Monde, perspectivele aderării Moldovei și Ucrainei la Uniunea Europeană accentuează necesitatea urgentă de dezvoltare a infrastructurii în această regiune.