RTK, Coral și Join Up sunt trei dintre grupările internaționale din domeniul turismului care au pătruns pe piața din România pentru a oferi românilor oferte de vacanță în afara țării.
Domeniul turismului local, condus în principal de antreprenorii români, devine un punct de atracție pentru marile conglomerate internaționale de turism. Cererea tot mai mare a românilor pentru vacanțe s-a reflectat în ultimii ani printr-o creștere semnificativă a sumelor cheltuite pentru călătoriile în afara țării. În 2023, românii au cheltuit 8,4 miliarde de euro pe vacanțele în străinătate, cu aproape 20% mai mult comparativ cu anul precedent, conform Ziarul Financiar.
Pe măsură ce piața se extinde, și interesul străinilor pentru aceasta crește, însă nu cu scopul de a aduce turiști străini în România, ci de a trimite românii în vacanțe în afara țării. Specificul local evidențiază o concentrație în sectorul de plecări, adică în organizarea vacanțelor românilor în destinații externe, în timp ce un număr redus de operatori aduc turiști străini în România.
Grupările internaționale se încadrează și ele în această tendință și pătrund în România pentru a-și asigura o cotă din piața locală.
RTK este cel mai recent conglomerat de turism care a anunțat intrarea pe piața locală. RTK România este filiala grupării internaționale RTK, care are sediile centrale în Luxemburg și Germania. Gruparea de turism nu desfășoară activități de turism propriu, ci reprezintă o asociație formată din peste 3.000 de agenții de turism. RTK va opera în sectorul business to business, facilitând colaborarea între agențiile din portofoliul său și operatorii locali de turism.
Astfel, agențiile de turism locale vor avea acces la gama de oferte de vacanță a turoperatorilor din cadrul asociației RTK. Grupul mai deține filiale în Belgia, Olanda și Austria.
Și pe segmentul business to business, Join Up, parte a grupării ucrainene cu același nume, a intrat pe piața din România acum doi ani. Din grupul Join Up face parte și compania aeriană Sky Up Airlines, care operează zboruri charter pentru agenția de turism.
Grupul Join Up a pornit în Ucraina și distribuie pachete turistice prin intermediul a 10.000 de agenții de turism pe piețele din Ucraina, Moldova, Kazahstan, Estonia, Letonia, Lituania și România.
Oferte mai avantajoase pentru românii care doresc să călătorească în destinații exotice
Un alt operator străin care a intrat pe piața locală este Coral Travel, parte a grupului turc OTI, care, pe lângă agențiile de turism, are în portofoliu și hoteluri. Coral Travel operează peste 50 de filiale în Germania, Turcia, Rusia, Belarus, Georgia, Lituania, Estonia, Letonia, Egipt, Thailanda, Spania, Grecia și Emiratele Arabe Unite.
Toate cele trei grupări de turism au intrat în România pentru a organiza vacanțe pentru românii în destinații externe.
Atât turoperatorii internaționali, cât și agențiile de turism locale propun cam aceleași destinații pentru piața locală, cu excepții minore, precum Turcia, Grecia, Bulgaria, Croația, Spania, Italia, Egipt și Tunisia.
Spre deosebire de turoperatorii locali, conglomeratele internaționale sosesc cu o ofertă turistică diferită. Datorită dimensiunii și volumelor lor, au o capacitate de negociere semnificativ mai mare cu furnizorii de servicii, precum companiile aeriene sau lanțurile hoteliere, astfel că pot obține pachete la hoteluri, conforme anumitor standarde, la prețuri competitive.
Un avantaj al antreprenorilor locali este că au reușit să creeze branduri puternice în domeniul turistic pe piața locală, cunoscute de mulți călători.
În ultimii ani, un singur brand internațional a reușit să intre în topul celor mai mari agenții de turism după volumul de vânzări înregistrat, respectiv DerTour, parte a grupului german Der Touristik. Grupul german a avut succes pe piața locală după achiziționarea activităților de turism ale grupului Eurolines, deținut de Dragoș Anastasiu.
Companiile străine, nu doar din domeniul turistic, s-au confruntat cu eșecuri la încercările de a intra pe piața românească. Grupul german Lidl a lansat în România platforma online de vacanțe Lidl Tour, care nu a reușit să se mențină mai mult de cinci ani pe piața locală.
Platforma a fost închisă în primăvara anului 2021, în plină pandemie. Lidl Tour oferea pachete turistice atât pentru România, cât și pentru alte destinații, de la croaziere la safari în Africa și sejururi în Maldive. În plus față de ofertele sale proprii, Lidl Tour colabora și cu agențiile locale care promovau pachete turistice precum Karpaten sau Accent Travel.