7.3 C
Suceava
mai 12, 2025
National

Orașul Reșița, singurul din țară care a readus tramvaiul în circulație după Revoluție, a finalizat proiectul de modernizare a zonelor în valoare de 80 de milioane de euro, finanțat de Uniunea Europeană


Reîntoarcerea tramvaiului în Reșița - un succes marcant

Lansarea oficială a tramvaiului în Reșița, programată pentru 1 iunie

Orașul Reșița a devenit primul din România care a reintrodus tramvaiul ca mijloc de transport public. Inițiativa a fost demarată de primarul Ioan Popa, care a avut curajul de a duce proiectul la finalizare, chiar în fața criticilor venite din diverse direcții, inclusiv din partea contracandidaților politici și a colegilor de partid.

Pe 1 iunie, copiii din Reșița vor fi primii pasageri ai tramvaiului într-o călătorie inaugurală, iar din luna septembrie se va implementa un program regulat. Primarul Ioan Popa a descoperit la preluarea mandatului, în 2016, o situație haotică în transportul public al orașului.

„Am colaborat cu o firmă din Timișoara pentru a restructura strategia de dezvoltare a orașului, incluzând un capitol dedicat mobilității urbane cu tramvai electric, mijloc de transport abandonat în 2011. Linii de tramvai au fost desființate, tramvaiele retrase din circulație, depoul de tramvaie vândut, iar transportul urban contractat unei firme private din Târnăveni, cu autobuze care se defectau frecvent. Am eliminat această firmă din oraș, am introdus autobuze second-hand ca o măsură temporară, până la implementarea unui proiect consistent de mobilitate urbană. Am elaborat un proiect în valoare de 80 de milioane de euro, care a inclus modernizarea depoului de tramvaie, construirea a două stații de redresare, amenajarea unei stații intermodale în cartierul Muncitoresc, refacerea completă a 18 kilometri de linie de tramvai și modernizarea infrastructurii stradale în cartierul Govândari. Acolo, locuitorii au suferit un an de zile din cauza lucrărilor, însă proiectul a fost finalizat,” a declarat Popa.

Rentabilitatea tramvaiului

Primarul Reșiței explică motivul pentru care a insistat asupra reintroducerii tramvaiului ca mijloc de transport în comun, după ce acesta fusese eliminat din circuitul urban.

„Tramvaiul este cel mai ecologic mijloc de transport urban cunoscut. Durata de viață a unui tramvai se întinde pe 30 de ani. Nicio altă formă de transport, precum autobuzul sau troleibuzul, nu poate concura cu această longevitate. Tramvaiul nu necesită roți sau cauciucuri, ci funcționează electric, fără a folosi motorină. Atunci când vom implementa un parc fotovoltaic cu o suprafață de 30 de hectare, finanțat din fonduri europene, acesta va asigura energie electrică gratuită pentru tramvaie, autobuze, școli, licee, grădinițe și iluminat public. Este dificil de imaginat un scenariu mai favorabil decât acesta! În plus, tramvaiul este un mijloc de transport cu posibilități extinse. Am subliniat de nenumărate ori faptul că, un tramvai cu o lungime de 18-20 de metri, care poate transporta 100 de pasageri, poate fi extins peste 10 ani, pe aceeași cale de rulare, cu 3 sau 5 vagoane, pentru a transporta până la 300 de călători. Nicio altă formă de transport nu oferă aceeași flexibilitate,” a subliniat primarul.

Popa este optimist cu privire la acceptarea tramvaiului de către locuitorii Reșiței, mai ales că administrația orașului își propune să descurajeze utilizarea mașinilor personale în favoarea transportului public.

„Prin introducerea tramvaiului ca element cheie al structurii urbane, cu o frecvență estimată de 7 minute în orele aglomerate, sperăm că locuitorii își vor reevalua obiceiurile legate de deplasare cu mașina personală. Deși această măsură nu mă favorizează din punct de vedere electoral sau din alte considerente, vom majora semnificativ tarifele de parcare în oraș, pentru a determina cetățenii să renunțe la mașinile personale în favoarea tramvaiului. Așa cum remarca un primar cunoscut în trecut, un oraș prosper nu este cel unde săracii se deplasează cu mașina, ci unde bogații folosesc mijloacele de transport public,” a adăugat edilul.

Modernizarea orașului prin reintroducerea tramvaiului

Un alt beneficiu adus de proiectul reintroducerii tramvaiului este modernizarea infrastructurii rutiere din zona traseului, a spațiilor verzi și a rețelelor subterane.

„Dacă vă plimbați pe pasajul Doman în prezent, veți observa că podurile au fost reabilitate complet. Am reconfigurat podurile de la Doman, Bârzava, până la structura de beton, am reconstruit hidroizolațiile, am instalat balustradele, asfaltat străzile, am implementat sisteme de scurgere a apelor pluviale. Aceste lucrări nu ar fi fost posibile fără proiectul tramvaiului. De asemenea, am plantat peste 2700 de arbori, dintre care mai mult de jumătate au fost deja sădiți. Am instalat peste 100.000 de plante perene în oraș. Aspectul orașului se transformă și va avea un aspect diferit, datorită acestui proiect,” a menționat primarul.

În vederea completării infrastructurii de mobilitate urbană, Reșița se pregătește să implementeze un alt proiect destinat bicicliștilor și pietonilor. Orașul este străbătut de un vechi funicular, folosit anterior pentru transportul cărbunelui. Acesta va fi reabilitat și transformat într-o zonă dedicată bicicliștilor și pietonilor.

„În intervalul 2021-2027 avem un alt proiect pentru mobilitate alternativă, care presupune reabilitarea funicularului. Acest pod metalic de 520 de metri va include piste pentru biciclete, facilități de bungee jumping, tiroliană, o zonă de escaladă în jurul unui stâlp. Dedesubt va fi amenajată o promenadă care va conecta Dealul Golului cu Dealul Crucii și va continua de-a lungul malului drept al râului Bârzava, până la Govândari. Proiectul se află în faza de evaluare de către ADR Vest, iar lucrările pentru funicular și promenadă urmează a fi licitate. Finanțarea a fost aprobată de ADR. Proiectul mai include șase poduri pietonale metalice, pentru facilitarea traversării râului Bârzava între cele două maluri. Consider că acest proiect va aduce o varietate semnificativă în mobilitatea locuitorilor din oraș. Valoarea totală este de 28 milioane de euro,” a dezvăluit Ioan Popa.

Quarterly Report - Editia 4





Citiți în continuare – Sursa Google News

Related posts

NTT DATA România introduce în circuitul digitalizării serviciilor publice o aplicație realizată cu sprijinul cabinetului Japonez: ”ClujID devine CityID”

admin

Conducătorii care au populat ținutul cu copii nelegitimi. Nobilii discreți, consacrați în cronici cu porecle binevoitoare

admin

Avertisment alimentar în România, în perioada sărbătorilor! Articol contaminat cu salmonelă: Este posibil să fie returnat până la data de 4 ianuarie 2024

admin

Leave a Comment