Secțiunea 5 a Autostrăzii Sibiu-Pitești nu va fi inaugurată în 2024, preconizează Asociația Pro Infrastructura, circulația între Pitești și Curtea de Argeș fiind așteptată abia în primăvara lui 2025. În schimb, Lotul 4 Tigveni Curtea de Argeș avansează bine și ar putea fi finalizat până în 2026.
Postarea celei mai importante comunități dedicate monitorizării și promovării proiectelor de infrastructură de transport din România, referitoare la Lotul 5 Curtea de Argeș Pitești, a fost contrazisă de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Acesta susține că se înregistrează un „progres bun” pe Secțiunea 5 a Autostrăzii Sibiu-Pitești și că există mari șanse ca circulația să fie deschisă anul acesta pe mai bine de jumătate din întregul lot
Imaginea 1/10:
Stadiul lucrărilor la Lotul 5 al Autostrăzii Sibiu Pitești în septembrie 2024 Foto Asociația Pro Infrastructură
„Războiul WeBuild – autorități”
Într-o postare recentă pe pagina de socializare, Asociația Pro Infrastructura pomenește despre un „război” între constructor și autorități ca motiv principal pentru întârzierea deschiderii Lotului 5 al A1.
Conform asociației, circulația între Curtea de Argeș și Pitești va fi posibilă abia din 2025: „Sibiu-Pitești 5… în 2025! Este clar că, deși se putea realiza o deschidere parțială în 2024 între nodurile Bascov și Mănicești, vreo 15 din totalul celor 30,35 kilometri ai Secțiunii 5, nu vom avea nimic inaugurat în acest an”.
Reprezentanții celui mai cunoscut ONG pe probleme de infrastructură au explicat raționamentul care i-a condus la această concluzie: „La punctul critic dintre Bascov și Mănicești, podul peste canalul Argeș de la Merișani, sunt în șantier doar aproximativ jumătate din grinzile metalice necesare și doar câteva sunt complet asamblate și gata de instalat (VEZI GALERIA FOTO ȘI VIDEO 1). În iunie am primit promisiunea că vor fi finalizate până la sfârșitul lunii iulie. Acum e septembrie. După grinzi urmează montarea predalelor, armarea, suprabetonarea și finisajele”.
La finalul postării, au fost menționate atât concluzia, cât și motivul pentru care se consideră că promisiunile nu vor putea fi respectate: „Motivul «mobilizării» la această structură este simplu – WeBuild este la cuțite cu CNAIR și MT pe disputele cu podul suspendat de la Brăila și nu are niciun chef sau interes, dimpotrivă, să facă vreo concesie sau favoare statului român sau cetățenilor, cu o inaugurare parțială (sau totală) înainte de termen. Concluzia: nimic în 2024. Și dacă războiul dintre WeBuild și autorități va continua în aceeași notă, cu siguranță nu vom circula pe autostradă între Pitești și Curtea de Argeș mai devreme de septembrie 2025, termenul contractual, deși o deschidere în primăvară încă este posibilă”.
Responsabili pentru blocajele contractuale și tehnice, în opinia reprezentanților asociației, sunt atât conducătorii Ministerului Transporturilor și ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR, cât și constructorii care „își văd doar de profit”.
„Circulația ar putea fi deschisă anul acesta”
În contrareplică, ministrul Sorin Grindeanu a postat vineri, 6 septembrie, pe pagina sa de Facebook: „Progres bun pe Secțiunea 5 a Autostrăzii Sibiu-Pitești (A1)! Am verificat astăzi activitatea pe șantierul acestei secțiuni, unde constructorul italian a ajuns la un progres fizic de 79%. Din toți cei 30,35 km ai acestei secțiuni, cuprinși între Pitești și Curtea de Argeș, cele mai avansate lucrări sunt pe primii 16 km (între Nodul Băiculești și Nodul Bascov), pe care circulația ar putea fi deschisă anul acesta. Termenul contractual pentru finalizarea lucrărilor pe întreaga secțiune este 2025”.
„Progrese semnificative, pe Lotul 4. Stadiul fizic se apropie de 50%”
O altă postare a celor de la API adoptă un ton mai optimist în legătură cu Secțiunea 4 a autostrăzii: „Lotul 4, încă în cărți pentru final de 2026. Austriecii de la PORR sunt bine mobilizați pe Tigveni-Curtea de Argeș, iar Autostrada Sibiu Pitești prinde cu adevărat contur. Stadiul fizic se apropie de 50%”.
Celebrele tuneluri de pe acest tronson au ajuns la aproximativ un kilometru forat, după un an de la startul lucrărilor: „La aproape un an de la startul forării propriu-zise, octombrie 2023, săpătura la tunel a ajuns la 900 metri pe sensul spre Curtea de Argeș și puțin peste 750 metri pe celălalt din totalul de aproximativ 1350. În curând se vor monta schelele pentru hidroizolație și cofrajul necesar betonării pereților-casetă. La tunel se lucrează nonstop, 24/24, 7 zile din 7. Și restul tronsonului arată bine, așa cum vedeți din imagini (VEZI GALERIA FOTO ȘI VIDEO 3)”.
Și chiar dacă este o secțiune mult mai mică prin comparație cu celelalte loturi ale autostrăzii, lucrările au întâmpinat o serie de provocări care însă nu vor ridica probleme în privința respectării termenului asumat pentru finalizare: „Deși vorbim doar un ciot ca lungime, proiectul este dificil, pe lângă tunel având numeroase structuri lungi și înalte dar și câteva consolidări dificile în versanți pretențioși. Tragem în continuare nădejde că vom circula pe cei aproape 10 kilometri dintre Curtea de Argeș și Tigveni în decembrie 2026, puțin înainte de termenul contractual, martie 2027”.